Lustrzanka zamiast kamery

Poniżej opisuję moje doświadczenia związane z używaniem Canona 5D Mark II jako kamery, oraz przedstawiam listę dodatkowych akcesoriów jakie wypada nabyć, aby realizacje wideo weszły na wyższy poziom.

Poniższy wpis to fragment “Poradnika filmowania lustrzanką”. Zapoznaj się z pozostałą częścią oraz odwiedź forum filmujących lustrzankami videoDSLR.pl.

Canon wprowadzając na rynek aparat 5D Mark II dokonał rewolucji w świecie wideo. Sceptycznie odbierana przez fotografów możliwość nagrywania sekwencji wideo w jakości HD (1920×1080) spotkała się z nieoczekiwanym entuzjazmem wśród filmowców. Okazało się bowiem, że jakość obrazu wychodząca z aparatu nie ustępuje jakością obrazom z kultowej kamery Red One.  Jest jednak ogromna różnica w cenie tych urządzeń - body 5D kosztuje 9 000 zł podczas gdy za body Red One przyjdzie nam zapłacić około 60 000 zł.

Samo body to oczywiście nie wszystko - potrzebne są obiektywy. Do Canona kupimy obiektyw za 1,5-3 tysiące (najdroższe, profesjonalne obiektywy serii L kosztują 4-8 tysięcy). Dla porównania jeden obiektyw do Red One kosztuje 12 000 zł.

Oczywiście kamera Red One, oraz kombo w stylu kamery Sony EX 3/1 z adapterem 35 mm nadal są pierwszym wyborem przy profesjonalnych realizacjach wideo. Jednak z uwagi na relatywnie niską cenę Canona 5D czy 7D filmowcy amatorzy mogą zawstydzić swoich starszych PRO kolegów. Poniżej film porównujący ujęcia z 3 urządzeń: aparatu Canon 5D mark II, kamery Red One oraz aparatu Lumix GH 1. Różnicy nie widać.

Tym sposobem profesjonalna jakość wideo stała się szerzej dostępna. Okazuje się jednak, że podobnie jak w przypadku kamery Red One zakup body to tylko czubek góry kosztów, jakie poniesiemy, aby w pełni cieszyć się trybem video „piątki de”. Nadal jednak są to koszty nieporównywalnie niższe do tych jakie musielibyśmy ponieść kupując dobrej jakości kamerę HD.

A z czego wynika tak wysoka jakość wideo lustrzanek? Po pierwsze doskonała, wymienna optyka pozwalająca na dowolne ustawienie głębi ostrości. Po drugie pełnoklatkowy sensor 35 mm. Poniżej porównanie wymiarów sensora światłoczułego w Canonie 5D (35 mm still),   kamerach 35 mm, jak Red One (35 mm motion), niepełnoklatkowych lustrzankach jak Canon 7D (APS-C) i tańszych kamerach z sensorem 2/3 i 1/3 cala.

Czy Canon 5D jest jedynym aparatem dającym takie możliwości wideo?

Nie. Jest parę aparatów które dają świetnej jakości obraz HD, jednak 5D wyposażony jest w pełnowymiarową matrycę co gwarantuje dobrą jakość wideo nawet przy słabym oświetleniu (wysokie ISO). Jeśli jednak nie chcesz wydawać 9 tysi na ten aparat możesz rozważyć zakup następujących modeli:

  • Canon 7D – około 6 000 zł
  • Lumix GH 1 – około 5 000 zł - rozważam zakup tego aparatu jako drugiej kamery z uwagi na jego płynnie działający autofocus.
  • Teoretycznie Nikony także umożliwiają rejestrację wideo. Osobiście testowałem Nikona D90 i mogłem porównać obraz z tego aparatu z Canonen 5D mark II. Filmowałem w takich samych warunkach - w świetle dziennym w pomieszczeniu. Obraz z Nikona przypominał wielką, poruszającą się czarną plamę daleko odbiegając jakością od tego co wyszło z 5D. Generalnie nie polecam.

Pytanie co wybrać: 5D czy 7D pada często. Odpowiedzi można szukać na blogu pana Blooma, oraz samemu oglądając porównanie trzech ujęć z tych aparatów: ujęcie1, ujęcie 2, ujęcie 3 i jeszcze jedno porównanie extra.

Jest też opcja dla bardziej zasobnych portfeli:

  • Canon 1D mark IV- około 18 000 z, jednak jakość ujęć tego aparatu przy słabym oświetleniu wprowadza nową jakość do świata video.
  • Nikon D3s - około 15 tysięcy. O tym jak się sprawdza można przeczytać tutaj.

Czy jakość obrazu 5D naprawdę nie ustępuje jakości Red One?

Red One jest dedykowaną kamerą (a nie aparatem fotograficznym) więc potrafi trochę więcej:

  • Szybkość filmowania dochodzi do 120 klatek /s dzięki czemu można uzyskać piękne spowolnienia obrazu (5D filmuje z szybkością 30 klatek /s)
  • Rozdzielczość obrazu wynosi nawet 4520 x 4900 px. Pozwala to na swobodniejsze kadrowanie obrazu w post produkcji, ale jeśli filmujemy na potrzeby Internetu czy telewizji, a nie kina, to jakość HD oferowana przez wyżej wymienione lustrzanki w pełni powinna nas zadowolić.
  • Rolling shutter (specyficzny sposób rejestracji wideo) powoduje, że szybko przemieszczające się przedmioty będą miały nieco zniekształcony (pochylony) kształt.
  • Canon 5D nie ma wyjścia na słuchawki, co uniemożliwia odsłuch nagrywanego materiału. Nie posiada także wielu innych złącz. Maksymalna długość nagranego jednorazowo materiału wynosi 12 minut. Nie zapisuje timecodu, nie… w kwestii jakości wideo to chyba jednak tyle.

Należy jeszcze pamiętać, że kupując  5D oprócz kamery mamy także świetny aparat fotograficzny, a jego wymiary i waga pozwalają zabrać go praktycznie wszędzie :) Np na wakacje do Egiptu aby złożyć taki oto film (tutaj trochę o kulisach realizacji).

Więcej dobrych realizacji z lustrzanek można zobaczyć na w tym wpisie, oraz w serwisie The EOScar.

Kilka uwag na temat użytkowania 5D jako kamery

Autofocus
Lustrzanki teoretycznie posiadają autofocus, ale nie dość, że jest on bardzo powolny, to jego uruchomienie wymaga maksymalnego otwarcia  przesłony co na filmie jest widoczne  i na jako rozjaśnienie ekranu. Oprócz tego zanim aparat złapie ostrość będzie obracał pokrętło focusa w obie strony jak przy robieniu zdjęcia, co również zostanie zarejestrowane na filmie.

Można zatem powiedzieć, że focusa znanego z małych kamer konsumenckich nie ma. W trakcie filmowania wszystko trzeba ostrzyć ręcznie, ewentualnie wspomagając się autofocusem przed rozpoczęciem nagrywania. Wymaga to pewnej wprawy, która przychodzi z czasem, jednak manualny focus daje większą kontrolę nad obrazem, oraz otwiera wiele kreatywnych możliwości. Warto dodać, że Red One oraz kamery wykorzystujące konwertery 35 mm także nie posiadają autofocusa (o hollywódzkich kamerach filmowych nie wspominając).

Kodek
5D używa kodeka H.246 do kompresji wideo. Pliki .mov wyciągnięte prosto z aparatu przycinają się nawet na turbo szybkim sprzęcie wyposażonym w 2 czterordzeniowe procki. Taki materiał ciężko edytuje się w programach do montażu. Jest na to jednak rada - należy zaopatrzyć się w aplikację NeoScene. Program ten zamienia materiał z 5D (oraz innych kamer) na format CineForm – szybkie, umożliwiające edycję w czasie rzeczywistym pliki .avi. Aplikacja kosztuje 125 dolarów (dostępna jest bezpłatna wersja 7 dniowa), ale nie wyobrażam sobie pracy bez niej.

O sposobie konwersji materiału z lustrzanek do bardziej zjadliwego formatu przeczytasz w tym tutorialu.

Mikrofon

Ten wbudowany w 5D do niczego się nie nadaje. Tematyce rejestracji dźwięku w lustrzankach poświęciłem osobny wpis.

Ergonomia
5D Mark II został stworzony głównie z myślą o robieniu zdjęć a nie filmowaniu. I o ile obsługa aparatu podczas focenia jest bardzo przyjemna, to filmowanie wymaga już większej ekwilibrystyki. Na rynku jest jednak spora ilość akcesoriów dodatkowych, które przybliżająobsługę aparat do kamery. O nich poniżej.

Akcesoria dodatkowe

Oczywistości, czyli obiektyw i statywy
Osobiście posiadam 3 obiektywy: Sigmę 12-24 DG HSM, Canona EF 24-105 L IS USM oraz Tamrona 28-300 XR Di LD. Przymierzam się do zakupu stało ogniskowych obiektywów 50 oraz 80 mm. To w jakie szkła zainwestować zależy od Twoich potrzeb oraz zasobności portfela. Jedno jest pewne – warto kupować jedynie obiektywy przeznaczone do pełnej klatki (Canon oznacza je symbolem EF, te niepełno klatkowe symbolizuje skrót EF-S) gdyż w przypadku zmiany body przykładowo z niepełno klatkowego Canona 7D na pełno klatkowy 5D lub kamerę z konwerterem 35 mm nie musimy wymieniać szkieł.

Oprócz tego statyw – na początek wystarczy zwykły do aparatu fotograficznego, choć z czasem przyda się dedykowany do kamery z głowicą olejową. Osobiście mam 3 statywy:

  • lekki, mały chybotliwy do podróży Benro A 068M8 z głowicą B-00
  • studyjny – do zdjęć - manfrotto
  • duży – masywny dedykowany do wideo – manfrotto

Do tego zaopatrzyłem się jeszcze w monopoda manfrotto .

Szyny, dollly, glidle, jazda
Czyli coś, co pozwoli kręcić ładne ujęcia z przesuwającego się aparatu. To bardzo charakterystyczny rodzaj ujęć. Ja zaopatrzyłem się w podręczne urządzenie Glidetrack za 199 funtów (prezentacja produktu, sklep). Ciekawym rozwiązaniem jest także PocketDolly za 539 dolarów. Tańszym, ale chwalonym przez użytkowników rozwiązaniem jest lekki indiSlider za 99 lub 169 dolarów w zależności od wersji (tu jego test).

Steady cam
Czyli urządzenie amortyzujące drgania człowieka podczas filmowania w ruchu. Na rynku dostępnych jest sporo tego typu urządzeń. Tematyce tej poświęciłem osobny wpis.

Rig
Czyli coś w rodzaju stelaża pozwalającego na założenie aparatu wraz z osprzętem na ramię i filmowanie w sposób znany z dużych kamer. Najlepsze, najlżejsze, najwytrzymalsze stelaże produkuje Zacuto (1432 dolary) oraz RedRock (810 dolarów). Można kupić w zestawie także tańsze produkty, o czym poniżej.

Follow focus
Jak wspominałem wcześniej 5d nie posiada autofocusa – wszystko trzeba ostrzyć ręcznie. Follow focus ułatwia precyzyjne ostrzenie. Na rynku jest wiele rozwiązań tego typu. Przykładowo follow focus firmy iDC kosztuje 318 dolców. Można także kupić zestaw (indyjski produkt?): follow focus + statyw do założenia 5D na ramię + osłoną przeciwsłoneczną (matebox). Całość kosztuje 875 dolarów. Podobny zestaw renomowanej, amerykańskiej firmy Zacuto kosztuje 3582 dolary.

Na rynku dostępna jest spora ilość różnych follow focusów. W wyborze właściwego przydatna może okazać się poświęcona tej tematyce kategoria wpisów na forum cinema5D.

Monitor podglądowy
Ciężko łapać ostrość czy to przy pomocy follow focusa czy bez niego patrząc na 3 calowy ekranik wbudowany w aparat. Dlatego warto zaopatrzyć się w monitor podglądowy który podłączymy do wyjścia HDMI Canona.

Jeśli filmujemy w studio możemy podłączyć dowolny monitor lub telewizor wyposażony w złącze HDMI. Jeśli jednak filmujemy na zewnątrz przyda się jakieś małe urządzenie zasilane z baterii. Najbardziej znanym tego typu urządzeniem jest 7 calowy monitorek Marshall, choć z uwagi na jego cenę (1100 dolarów) zdecyduję się pewnie na jakieś alternatywne rozwiązanie (może przenośny odtwarzacz DVD – są takie wyposażone w złącze HDMI).

View finder
Czyli wizjer, dzięki któremu możemy precyzyjnie obserwować obraz na wbudowanym w aparat monitorku nawet w słoneczne dni. Dostępnych jest kilka różnych produktów:

W tym wpisie znajdziesz test porównawczy LCDVF oraz ZFindera.

W idealnych warunkach do filmowania potrzebne są 2 osoby: wpatrujący się w view finder operator kamery czuwający nad odpowiednim kadrem, oraz focus master spoglądający na dodatkowy monitor dbając za pomocą folow focusa o właściwe wyostrzenie.

Więcej gadżetów
Wymieniłem tylko najbardziej podstawowe rodzaje sprzętu potrzebnego do profesjonalnej pracy z wideo.  Jeśli chcesz więcej polecam twojej uwadze kanał na vimeo poświęcony gadżetom do 5D oraz wątki o sprzęcie na cinema 5D.

Oczywiście możesz zacząć filmować gołą lustrzanką, jednak z czasem twój apetyt na bardziej wysublimowane ujęcia będzie rósł. Ważne jest jednak to, aby jak najwięcej eksperymentować i filmować a nie stać się wyłącznie posiadaczem sprzętu i pier**nym teoretykiem :)


5D mark II z osprzętem. Cały ten zestaw bez obiektywu i statywu kosztuje około 20 000 zł (body 5D, follow focus, rig, 7 calowy monitor Marshal z detekcją ostrości, rejestrator dźwięku Zoom H4n).

Więcej na temat filmowania lustrzankami

Jeśli zainteresowałeś się tematem filmowania lustrzankami zobacz podręcznik filmowania lustrzanką oraz spis linków do serwisów o tej tematyce. Odwiedź także pierwsze polskie forum dla filmujących lustrzankami.

Podobne wpisy

52 komentarzy do wpisu “Lustrzanka zamiast kamery”

  1. Dominik Koza napisał(a):
    17 Listopad 2009 o 23:35

    Bardzo ciekawy tekst, zresztą pierwszy, jaki czytam na tym blogu (przejrzę więcej). Jestem pod wrażeniem.

    Akurat w trakcie urlopu łapię trochę ciepła, a taki sprzęt na miejscu to byłoby coś. Tymczasem daje radę podręczny Powershot, no ale to nie to samo (szczególnie do nagrywania!, wiadomo). Dałeś do myślenia…

  2. maczek napisał(a):
    18 Listopad 2009 o 11:18

    “Poniżej opisuję moje doświadczenia związane z używaniem Canona 5D Mark II jako kamery…” - z tego co widzę autor to typowy teoretyk-gawędziarz. Wszystkie filmiki tutaj zostały zrobione przez kogoś innego, a przy prawie każdym sprzęcie tekst “przymierzam się do kupna”. Zestawienie jest fajne, wszystko w jednym, ale nie są to Twoje doświadczenia. Napisz coś jak zgromadzisz już sprzęt i nakręcisz jakiś film.

  3. maczek napisał(a):
    18 Listopad 2009 o 11:24

    Aha - film FULL HD z 5d Mark II nie przycina się na moim iMacu 24 C2D 2.4 GHz, więc teksty o przycinającym się filmie na komputerze z dwoma czterordzeniowymi procesorami można włożyć między bajki.

  4. tint napisał(a):
    18 Listopad 2009 o 11:29

    Autor zapomniał o bardzo istotnym dodatku - mianowicie o zewnętrznym mikrofonie, bez którego nie wyobrażam sobie pracy (no chyba, że ktoś nie nagrywa w ogóle dźwięku i podstawia go w procesie postprodukcji). Bardzo ciekawym urządzeniem, które pomaga w kontroli nagrywania audio jest chociażby BeachTek DXA http://www.powermax.com/parts/show/dv-bea-dxa-5d.

  5. Krzysztof napisał(a):
    18 Listopad 2009 o 12:54

    maczek - to że nie mam całego sprzętu nie oznacza, że nie mam doświadczenia. Na razie filmuję tym co mam kupując kolejne elementy systemu. Kilka moich produkcji jest w trakcie realizacji, natomiast to co możesz już zobaczyć, to wideo-relacja z mojej podróży po Chinach: /2009/11/17/wideo-relacja-z-podrozy-po-chinach/

    Co do wydajności kodeka 5D - nie wiem jak spisuje się na Macach. Na moim PC z procesorem Intel Centrino Duo T7700 2,4 GHz i 4 GB RAM film odtwarzany w VLC playerze oraz QuickTime Playerze tnie się (nie wspominając już o edycji w Premierze czy Sony Vegas). Testowałem też na dwuprocesorowej maszynie w firmie i mocno się zdziwiłem gdy okazało się, że tutaj również film się przycina.

  6. maczek napisał(a):
    18 Listopad 2009 o 14:47

    W Adobe Premiere faktycznie nie da sie pracowac. Ale odtwarzanie u mnie jest plynne, zarowno na OSX i Viscie. Wczesniej mialem laptopa C2D 2GHz ale nikomu nie polecam obrabiania ani nawet ogladania filmow HD na laptopie - po prostu sie nie da.

    I jeszcze jedna uwaga - 5D Mark II ma autofokus w trybie “live view” i nie trzeba tak jak napisałeś wszystkiego ostrzyć ręcznie - wystarczy wcisnąć przycisk AF-ON. Oczywiście podczas kręcenia się to średnio sprawdza bo aparat żeby uruchomić AF musi otworzyć na maxa przysłonę i na filmie będzie widoczne rozjaśnienie ekranu, ale przed filmowaniem ujęcia można użyć autofokusa.

  7. Wojciech Ptak napisał(a):
    19 Listopad 2009 o 18:29

    Krzysku,

    Rzuc tez okiem na http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_5d2_3d_7d.html - kilka fajnych rzeczy, m. in. http://www.beachtek.com/dxa5d.html.

    Przyznam, ze krecenie filmow mnie (jeszcze) nie kreci, sam aprat ma taki potencjal, ze bede musial sie jeszcze dlugo go uczyc :)

    Pozdrowienia!!
    W.

  8. Arek napisał(a):
    20 Listopad 2009 o 13:12

    Porownanie parametrow reda i 5d w tym tekście jest bardzo dalekie od rzeczowego.

  9. Krzysztof napisał(a):
    20 Listopad 2009 o 13:26

    “Porownanie parametrow reda i 5d w tym tekście jest bardzo dalekie od rzeczowego.”
    Arku - za dużo parametrów tutaj nie porównuję bezpośrednio - nie o tym jest ten tekst. Konkluzja jest jednak prosta - za 10 tysi możesz mieć sprzęt dający na końcu procesu obraz porównywalny ze sprzętem za 60 + tysi.

  10. Maciekk napisał(a):
    26 Listopad 2009 o 12:50

    Na poczatek pytanko:
    Jak ten Tamron 28-300 XR Di LD wypada z ostroscia na 300mm ?

    Od siebie dodam jeszcze ze Mikrofon Audiotechnika ATR 25 tez daje rade :-) i nie wymaga dodatkowych XLR-ow.

    Co do pracy w Adobe Premiere proponuje zerknac na to:
    http://www.divideframe.com/?p=gpudecoder

    GPU Decoder ma niestety jeszcze bledy ale do krotkich realizacji takich ja np te …
    http://www.youtube.com/watch?v=crWQGR0CyjM
    http://www.youtube.com/watch?v=fri2zavHtco
    …nadaje sie znakomicie ( no moze znakomicie to za duzo powidziane ) ;- ) Nie wymaga w kazym badz razie konwersji plikow.

    Poza tym fajna strona…pozdrawiam :-)

  11. Maciekk napisał(a):
    26 Listopad 2009 o 19:16

    “Aha - film FULL HD z 5d Mark II nie przycina się na moim iMacu 24 C2D 2.4 GHz”

    Moje gratujacje ! ;-)
    Tak wlasnie powstaja legendy…o Mac-ach ! :-)))

  12. Sebek napisał(a):
    29 Listopad 2009 o 17:54

    Świetny blog. Długo szukałem podobnej stronki. Wszystko w jednym miejscu świetnie wyjaśnione.

  13. Boruc napisał(a):
    4 Grudzień 2009 o 00:43

    Swietne zebrane info w jednym miejscu. Dzieki. Planuje zakup 5d / bede tu zagladal. Pozdro

  14. Krzysztof napisał(a):
    4 Grudzień 2009 o 13:07

    [blockquote]Jak ten Tamron 28-300 XR Di LD wypada z ostroscia na 300mm[/blockquote]
    Powszechnie wiadomo, że ten obiektyw Tamrona ma dobrą ostrość tak do 200 mm, potem jest coraz gorzej, choć z drugiej strony nie demonizowałbym aż tak tego problemu. Zrobiłem trochę dobrych ujęć na pełnym zoomie :)

    Co do Audiotechnika ATR 25 nie testowałem, ale cena - 250 zł - jest bardzo przystępna.

  15. Michal napisał(a):
    4 Grudzień 2009 o 23:08

    Witam - super artykul. Prosze sie nie zrazac narzekajacymi - taka juz jest natura duzej czesci Polakow. Ostatnio nabylem 7D i jestem zafascynowany mozliwosciami ngrywania filmow. Plytka GO to co naprawde fantastycznego.

    Jeden element, ktory mnie zawiodl to moj statyw - obecny nie nadaje sie do filmowania. Zastanawiam sie nad statywem z glowica olejowa, ale z drugiej strony jest problem, poniewaz nie znalazlem takiej glowicy 3D. Czy ktos ma moze jakies pomysly??

  16. eryk napisał(a):
    7 Grudzień 2009 o 11:29

    hmm ja się nie znam na filmowaniu dslr’ami, ale ostrzenie ręczne to jest wada? Zawsze mi się zdawało, że skoro chcemy być ą ę profi, manual focus to raczej zaleta ;) Co zresztą widać po filmie Egipt/Liban, kiedy focus ustawia się na turban, zamiast na oczy ;)

  17. mariusz napisał(a):
    7 Grudzień 2009 o 22:39

    Nie wyobrażam sobie filmowania reportażu sportowego bez szybkiego autofocusa.
    Aparat nigdy nie zastąpi w tej sytuacji kamery.

  18. Krzysztof napisał(a):
    7 Grudzień 2009 o 22:58

    Mariusz - oczywiście są sytuacje, w których kamera sprawdzi się lepiej niż lustrzanka. Reportaż sportowy także możesz nakręcić lustrzanką, jednak będzie on miał zupełnie iny charakter :)

  19. Artur napisał(a):
    12 Styczeń 2010 o 12:41

    Z tego co tu przeczytałem to domyślam się, że 5D ma być raczej tańszą alternatywą kamery filmowej a nie reporterskiej.
    Mariusz - Jak często widziałeś zawody sportowe filmowane kamerą filmową? Odwrotnie tak, czyli używa się kamer Betacam SP do robienia filmów fabularnych (najczęściej seriali).

  20. vetec napisał(a):
    29 Styczeń 2010 o 14:51

    Bardzo fajny artykul. To co nam daj dzisiejsza technika, dostepna dla przecietnego uzytkownika, to potega. Pozdrawiam!

  21. dubas napisał(a):
    15 Marzec 2010 o 03:33

    Jaaaasne… a to, ze Red ma 12-bitowa glebie bitowa plikow i praktycznie bezstratna jakosc zapisu w RAW to pewnie jest takie samo jak 8-biowy mov Canona :D:D:D

    …i tak powstaja mity o Canonie 5D
    (parafrazujac jednego z poprzedników).

    moze do filmowania wyjazdy do Egiptu albo Chin Canon jest lepszy niz Red.
    moze jeszcze do zrobienia offowego filmu albo teledysku garazowego zespolu tez.
    pytanie tylko czy ktos by to chcial filmowac na Redzie?

    Niedlugo sie dowiemy, ze Wajda “Katyn” tez krecil na 5DmkII :D

  22. Krzysztof napisał(a):
    15 Marzec 2010 o 11:21

    @dubas

    12 bitów i rawy to faktycznie aspekty, które na maxa ułatwiają pracę. Co nie zmienia faktu, że jeśli masz talent to lustrzanką w końcowym filmie uzyskasz obraz takiej samej jakości. Poza tym VDSLR szybko się rozwija i to tylko kwestia czasu, aż pojawią się RAWY. Ponoć Canon już testuje takie urządzenie.

    No i oczywiście Katyń nie był kręcony 5D (bo wtedy jeszcze nie było :) ale na przykład ostatni odcinek Dr House już tak.

    Twojej uwadze polecam też bloga Shane Hurlbuta - człowieka, który jest pierwszym i największym zwolennikiem DSLR w Hollywood a na swoim koncie ma zdjęcia między innymi do filmu Terminator Salvation. Możesz poczytać w jakich zastosowaniach i w jakich filmach używają lustzanek.

  23. Nickuś napisał(a):
    18 Marzec 2010 o 19:59

    Po pierwsze, Katyń nie był kręcony przez Wajdę,
    Po drugie, Filmowali to nie sprzętem 5DII, ale 7D od Canona.
    I wyszło całkiem fajnie wyszło.
    Przepraszam “dubas”.

  24. Rafał napisał(a):
    9 Kwiecień 2010 o 18:36

    Poczytałem, poczytałem i stwierdziłem, że trochę się Panowie “przepychacie” kto ma większą rację. Jeden na przeciw drugiemu :-) Ja mam 5D MKII i chcę powiedzieć, że kupiłem go pod kątem filmowania. Po pierwszych testach jestem zadowolony z jakości nagranych materiałów. Posiadam również kamerę HDV SONY FX-1, bardzo popularna kamera wśród weselnych kamerzystów. Dlaczego kupiłem aparat zamiast 2 kamery? Prosta sprawa; jest o połowę tańszy od “weselnej” kamery a po założeniu praktycznie dowolnego obiektywu mamy taką plastykę ujęcia, że palce lizać. Taki sam efekt w kamerze sporo nas będzie kosztował i zrobi nam się ciężki sprzęt, którego nikt nie będzie chciał dźwigać.
    Na koniec chcę powiedzieć, że jakość nagranych materiałów jest o niebo lepsza od tego co oferuje moja FX-1 z przetwornikiem 1/3″. Wasze gadanie o Wajdzie i innych produktach z profesjonalnej półki jest bez sensu. Obecnie większość fotografów pracuje na 5D i wszyscy się zachwycają zdjęciami, to teraz wyobraźcie sobie podobne ujęcia ale w formie klipów wideo….!
    Moje pierwsze ujęcia, które zrobiłem wywarły na mnie bardzo pozytywne odczucia. Wybrałem się z moim aparatem do kościoła z obiektywem manualnym 85/f1.4, by podglądnąć święcenie jajek. W zastanym świetle zrobiłem kilka ujęć, szybka konwersja i telewizor FULL HD pokazał na co stać pełną klatkę w 5D MKII.
    Muszę to powiedzieć…moja FX-1 zawstydziła się mocno, co nie znaczy, że biorę z nią rozwód.
    Sprzęt kupiłem w lutym br. i obecnie gromadzę obiektywy i inne gadżety.
    Pozdrawiam :-)

  25. kazik napisał(a):
    15 Kwiecień 2010 o 18:31

    Swietny blog, ale gdzie rss?

  26. Daniel napisał(a):
    11 Maj 2010 o 23:06

    Przyznam ze bardzo zainteresowal mnie ten aparat…czy udzieli mi ktos informacji ile wynosi najdłuższy czas nagrania video przy zastosowaniu najwiekszej możliwej karty pamięci?

    Wspomniane tutaj było cos o 12 minutach…ale raczej była by to rzecz absurdalna krecić materiał w takich kawalkach….

  27. Daniel napisał(a):
    11 Maj 2010 o 23:08

    Czy ten canon z pełnym osprzętem nadał by się do tzw. “weselnej” wideo relacji?

  28. Krzysztof napisał(a):
    11 Maj 2010 o 23:57

    12 minut to maksymalny czas jednego ujęcia jakie możesz nagrać.

  29. Krzysztof napisał(a):
    12 Maj 2010 o 00:02

    Co do weselnej wideo relacji jest kilka firm, które z dużym sukcesem stosują lustrzanki w tego typu realizacjach. Przykładowo polska firma MP Studios lub kanadyjska Stillmotion.

    Więcej na ten temat znajdziesz tu: http://videodslr.pl/nie-bede-ukrywal-glownie-wesela-t22.html

  30. Daniel napisał(a):
    15 Maj 2010 o 15:41

    Dzięki za odpowiedz…. piszesz że 12 minut to maksymalny czas jednego ujęcia jakie można nagrać.
    Mam rozumiec ze nagrywa 12 min ujęcia których liczba jest zależna od pojemności karty tak?
    Trochę to chyba kłopotliwe w przypadku gdy kręcisz taka impreze…bo w waznym momencie może skończyć się czas ujęcia…

  31. mirecki napisał(a):
    14 Czerwiec 2010 o 10:29

    co do czasu zapisu materiału to te dwanaście minut to max zapisu bufora pamięci . potem następuje ładowanie na kartę i następne dwanaście minut przed nami . ( kto kręci dłuższe sekwencje ???)

  32. michał napisał(a):
    15 Czerwiec 2010 o 21:44

    Bardzo dziękuję autorowi. Świetna robota….będę na pewno często tu wracał

  33. Daniel napisał(a):
    22 Czerwiec 2010 o 22:40

    Pytałem o zastosowanie tego aparatu na weselach…a jak krecisz wesele to chyba nieco dłuższe ujęcia niz 12 min są potrzebne… Więc spytam w prost czy można nagrać nieprzerwanie jednogodzinny materiał tym aparatem?

  34. Krzysztof napisał(a):
    23 Czerwiec 2010 o 00:33

    Nie nagrasz więcej niż 12 minut ciągłego wideo. Nie ma na razie żadnego sposobu na obejście tego ograniczenia.

  35. Lukasz NewBee Wasp napisał(a):
    27 Czerwiec 2010 o 09:04

    Daniel, to nie jakaś kamerka, to nie sprzęt dla ciebie, to nie automat. Nie polecam. To dla ciebie, jak włożenie ręki do nocn:ka. Sparzysz się. I po co?

    Fajny Weselny Tasiemiec. Ile płacą od metra filmu?

  36. Adi napisał(a):
    29 Czerwiec 2010 o 02:47

    Małe sprostowanie co do powyższego tekst na tym blogu: obecnie 5D II Mark po zaktualizowaniu oprogramowania umożliwia filmowanie z różną prędkością 25/30/60 kl/s choć to jeszcze nie 120 kl/s jak w Red One… ale inżynierowie canona idą w dobrym kierunku… gdyby jeszcze była stabilizacja matrycy jak w lustrzankach SONY (w pełni można byłoby wykorzystać takie obiektywy jak C 50/85 mm f1.2 i inne jasne szkła szerokokątne bez stabilizacji) i autofocus szybszy… i tylko dokupić flycam

  37. julmar napisał(a):
    10 Lipiec 2010 o 18:34

    Nikt nie odpowiedział na pytanie które wcześniej ktoś zadał.
    Ile materiału video zmieści się na karcie np 16GB?
    Poza tym wielki szacunek dla autora bloga za jego pracę i wiedzę którą się dzieli.

  38. Janek napisał(a):
    17 Lipiec 2010 o 00:00

    330 MB/minutę, wydaje mi się, że ograniczeniem nie jest czas (12 min), lecz długość jednego pliku który nie może przekraczać 4GB (0.33×12=ca.4), tak przynajmniej zauważyłem na moim 550D. Na karcie 16GB zmieści się więc około 48 minut filmu w co najmniej 4 plikach.

  39. Rafał napisał(a):
    5 Wrzesień 2010 o 21:57

    Potwierdzam….ja używam kart o pojemności 32GB - mieści się półtorej godziny materiału video.

  40. Adam M napisał(a):
    17 Wrzesień 2010 o 23:41

    … takiej strony szukałem. Od dawna spodziewałem się, że lustrzanką canona da się coś nakręcić. stąd moje zmiany sprzętu ..canon 350D … 500D … a teraz 550D. Próbuję kręcić coś z powietrza - nie jest to takie łatwe ale cenne uwagi z tej strony wykorzystam . :)
    moje niedawne latanie : Canon 550D http://www.youtube.com/watch?v=7XnmXSqXU5I
    Adam

  41. Rafał napisał(a):
    23 Wrzesień 2010 o 09:58

    Filmowanie canonem 5D MKII nie jest proste z uwagi, iż jest to pełna klatka stwarza duże ograniczenia w ciemnych pomieszczeniach, prosty przykład: mamy weselny stół przy którym siedzi 10 osób w rzędzie > robimy ujęcie z czoła bo inaczej się nie da > zakładamy obiektyw np. 35 mm przysłona 2,4 bo jest ciemno i co się dzieje?……w kadrze tylko 3 osoby z 10 są ostre bo pełna klatka jest płytka. Zamykamy przysłonę na co najmniej 7 i szumy dają się we znaki na tyle, że obraz wygląda bardzo niekorzystnie.
    Jedyne logiczne rozwiązanie to szeroki kąt np 14mm, przysłona 2,8 i zaczyna to wyglądać ciekawie choć nie do końca bo obiekty nas interesujące robią się małe ze względu na charakterystykę obiektywu. Kolejnym problemem jest stabilizacja > konieczny statyw, który w ciasnych często lokalach utrudnia robotę.
    W świetle dziennym lub dobrze doświetlonych pomieszczeniach można już pracować kreatywnie.
    Jak widać kamera ma sporą przewagę pod wieloma względami nad lustrzanką > zoom, stabilizację, dużą głębię i stosunkowo małe szumy w słabo doświetlonych obiektach.
    Ktoś powie, że płytka głębia to pozytyw……w niektórych sytuacjach a szczególnie podczas filmowania biesiady weselnej lustrzanka się nie sprawdza a płytka głębia wręcz przeszkadza.
    Oglądającym nie spodoba się to, że ciocia Jola jest ostra a wujka Franka nie można rozpoznać bo już go “mydli” a do tego wujek właśnie obala literatkę wyborowej :-)

  42. DV napisał(a):
    12 Październik 2010 o 10:35

    Filmy zgrane bezpośrednio z 5d wcale sie nie zacinaja, może waża troche ale przy zwykłym procku 4 rdzeniowym i min 4gb ramu chodzą ok. Na i3 i5 i7 i 8gb ramu nie masz czasn żeby w programach Premiere czy Sony Vegas cos sie nam przycinało wiec nie ma sensu nic konwertowac i cos na tym tracić

  43. Lupus napisał(a):
    23 Październik 2010 o 11:08

    Brawo Rafał za rzeczowe podsumowanie tematu. Lustrzanka nie nadaje się do rejestracji reportażu ślubnego przy zachowaniu słowa reportaż. Można nią zrobić monidło weselne w formie klipu czy teledysku ślubnego i na tym temat się kończy. Małą głębia to klątwa i nie rozumiem podniecenia coponiektórych tym elementem. Rozumiem że można wstawić kilka ujęć z małą głębią i to jest jak najbardziej trendy, ale żeby maltretować się problematyczną kilkunasto centymentrową głębią na sali weselnej to już mosochizm.
    Lustrzanka nie nadaje się do reportażów i możecie wypisywać co tylko chcecie ale i tak to nie zmieni tego faktu.

    Pozdrawiam.

  44. Rafał napisał(a):
    24 Październik 2010 o 12:20

    Lustrzanki, a szczególnie te pełnoklatkowe jak Canon 5D stają się coraz bardziej popularne w realizacjach okolicznościowych. Plener wykonany lustrzanką wygląda o wiele bardziej efektywnie niż ten sam materiał nakręcony kamerą. Plastyka obrazu jest tak niesamowita, że żadna, nawet droga kamera nie odda tego klimatu w taki sposób jak duża matryca w lustrzance.
    Jak wspomniałem wyżej płytka głębia może przeszkadzać, ale są sytuacje, w których jest wręcz pożądana. Nagrywanie materiału jest bardziej czasochłonne (statyw, wymiana obiektywów itp.), ale efekt finalny wynagradza nasz trud z nawiązką.

  45. Oktawian napisał(a):
    2 Listopad 2010 o 16:36

    Hmmm… Dziwne. U mnie .mov z mkII na MacMini unibody (2 rdzenie, nie tak żwawe znowu C2Duo) edytowały i odtwarzały się bardzo żwawo (zero przycinki).

    Tylko MacOS ma chyba akceleracje GPU dla kodeków h.264-like.

  46. Lucas napisał(a):
    20 Listopad 2010 o 03:07

    Witam wszystkich! Świetny blog, będę go polecał wszystkim moim znajomym!

  47. Lucas napisał(a):
    20 Listopad 2010 o 03:14

    Właśnie skończyłem post produkcje mojego pierwszego filmu w plenerze z parą młodą, teraz czekam tylko na 5d II i ruszam pełną parą, z chęcią bym się zapoznał z waszą krytyką ;) ale nie wiem czy można tu link wrzucić? ile muszę czekać na zapisanie filmu 10min w 1080p na karcie w aparacie? czy długo się buforuje, czy od razu można następny nagrywać, chodzi mi oczywiście o C5dII

  48. Rafał napisał(a):
    2 Grudzień 2010 o 22:52

    Moje prywatne zdanie na temat filmowania ślubów lustrzanką wygląda następująco.
    Uważam, że można to robić z dobrym efektem, ale trzeba spełnić jeden warunek - ilość kamer minimum 2 i więcej.

  49. Marek napisał(a):
    30 Styczeń 2011 o 14:43

    Bardzo ciekawa strona i artykuł. Może znajdziemy kiedyś jakichś sponsorów na niektóre z tych “niezbędnych” dodatków :-) Na razie amatorsko nasze turystyczne filmiki kręcimy po prostu z ręki - co czasem niestety dość mocno widać. Ale przeczytać artykuł (i pomarzyć) na pewno warto. Może przy większym zapotrzebowaniu na te “niezbędniki” do lustrzanek ceny też proporcjonalnie i szybko spadną. W zasadzie gdyby sami producenci lustrzanek oferowali lustrzanki w kompletach do filmowania za rozsądną (dużo niższą cenę) to zapewne sumaryczny koszt takiego wyposażenia mógłby być o wiele niższy. Czego wszystkim filmującym lustrzankami należy życzyć w bliskiej przyszłości.

  50. Grzegorz napisał(a):
    9 Marzec 2011 o 15:53

    Świetna strona. Przerabiam teraz od tygodnia męki z profi kamerą, operator dwoi się i troi, nawet po testach filtrów próbuje z pończochą żony, granie w progresive, oświetlenie kino flo, a i tak założony efekt miękkiego obrazka daleki jest od tego co oglądam w wydaniu 5dII. Z całą pewnością zasugeruję wytwórni zakup takiego sprzętu pod dedykowane tematy. Pod spoty reklamowe - szczególnie te o niezbyt wysokim budżecie - w zderzeniu z kosztami red 1 (zarówno dnia zdjęciowego jak i montażu) ta lustrzanka jest super i stwarza niezwykłe wręcz możliwości za niezwykle niską cenę. Dzięki za kompleksową stronkę. Pewnie na etapie zakupów będę jeszcze się konsultował z uczestnikami forum, bo jak widzę wielu ma bardzo wiele interesujących przemyśleń i rozwiązań.

  51. VLF napisał(a):
    28 Marzec 2011 o 04:14

    Kilka uwag.
    1. H.624 gra na miom 2-letim MacBook Pro bez zadnych problemow. To nie legendy tylko pelna integracja QT w systemie.
    2. H.624 tak naprawde nie nadaje sie do edycji, to kodek do dystrybucji nie edycji (ogranica mozliwosc pracy nad kolorem).
    3. Do zmiany kodek i wymiarow wideo polecam goraca MPEG Streamclip. Podobno na Windows dziala rownie dobrze i szybko.
    4. Nie wiem jaki jest najlepszy kodek na Windows, ale na OS X - Apple ProRes 422.
    5. I ostatni punkt, moim zdaniem najwazniejszy. Nie powinno sie edytowac w HD. To szalenstwo. Bez wzgledu na szybkosc komputera to strata czasu. Do lat profesionalisci uzywaja Proxy. Nalezy zrobic kopie wideo o machych rozmiarach i nizszej jakosci, zrobic caly editing uzywajac tych kopi (Proxies) i kiedy projekt jest gotowy, przeladowac HD zamiast Proxies, nacisnac “Render” i isc spac.
    Generalnie kamery Canon nie sa zaprojektowane do robienia “filmow z wakacji”. One pracuja jak kamery filmowe i nalezy je tak traktowac.
    Z pelna manualna kontrola kazde ujecie trzeba zaplanowac, przetestowac (swiatlo, glebi ostrosci, zmainy ostrosci itp) i dopiero wtedy mozna filmowac. Widzialem wiele przypadkow ludzi kupujacy te kamery ktorzy byli bardzo rozczarowani. Do szybkich ujec, sportu, wiadomosci itp trzeba miec mala, podreczna kamere, ktora jest gotowa do boju 2 sekundy po wlaczeniu.
    Osobisci uzywam w miare tania Legria HF S21 Nie ma sie co smiac, oficjalnie nie ma manualnej kontroli, okazuje sie ze jak sie pogzebie w menu to wszystko mozna ustawic recznie!

  52. Arturro napisał(a):
    15 Sierpień 2011 o 15:21

    Dzięki za zestawienie, przyda się!:]

Zostaw jakiś komentarz po sobie ;)