Jak przekonwertować materiał z lustrzanki Canon aby jego edycja była wygodniejsza (PC i Mac)

Aparaty Canon (500D, 7D, 5D, 1D…) zapisują materiał filmowy w formacie h.264. Jest on bardzo dobry do przechowywania filmów, gdyż silna kompresja znacząco zmniejsza jego objętość, jednak zapisany w ten sposób materiał jest bardzo trudny w edycji.  Pliki wyciągnięte bezpośrednio z aparatu przycinają się nawet na bardzo szybkim sprzęcie. O wygodnej pracy nie ma mowy.

Trzeba także dodać, że h.264 jest kodekiem, który zapisuje kolor w 8 bitowym zakresie, a co za tym idzie ilość dostępnych kolorów (paleta barw)  jest ograniczona. Jeśli w czasie edycji filmu planujemy dokonywać korekcji kolorów (tak zwana gradacja kolorów) warto przekonwertować materiał do 10 lub 12 bitowego formatu, takiego jak Pro Res lub Cineform (Neo Scene). Dają one znacznie szerszy zakres tonalny kolorów.

Z lektury tego wpisu dowiesz się w jaki sposób przekonwertować materiał nagrany lustrzanką do formatu wygodniejszego w edycji (zarówno na PC jak i Mac).

Czym konwertować?

Obecnie stosowanych jest kilka rozwiązań. Poniżej opisuję po krótce każde z nich. W dalszej części artykułu opisuję dokładnie w jaki sposób przeprowadzić konwersję.

NeoScene - rozwiązanie płatne [PC i Mac]

Aplikacja NeoScene kosztuje 129 dolarów i pozwala na konwersję materiału do formatu CineForm. Materiał wyjściowy zajmującego niewiele więcej przestrzeni dyskowej od oryginału, jakość jest identyczna a szybkość pracy nieporównywalnie bardziej komfortowa niż w przypadku wszystkich innych opisywanych tu metod konwersji. Istnieje możliwość pobrania bezpłatnej, 7 dniowej wersji aplikacji i protestowania jej przed dokonaniem zakupu.

Dodatkowym atutem tej aplikacji jest możliwość konwersji materiału do 24 klatek / sekundę.

W mojej ocenie to najlepsze rozwiązanie, dające najmniejsze pliki jednocześnie najszybszą ich obróbkę.

MPEG Streamclip - rozwiązania bezpłatne [PC i Mac]

MPEG Streamclip jest bezpłatną aplikacją służącą do konwersji  materiału wideo na wiele różnych formatów. Będziemy używać innych kodeków przy konwersji na Mac (Pro Res,  DVCPROHd) a innych przy konwersji na PC (Avid DNxHD). W przeciwieństwie do NeoScene proces konwersji będzie trwał zdecydowanie krócej, jednak wielkość przekonwertowanego pliku będzie kilkakrotnie większa od oryginału a praca z plikami wolniejszaniż w przypadku Neoscene.

Final Cut Pro - rozwiązanie płatne [Mac]

Wraz z pakietem Final Cut Pro w naszym systemie instalowany jest bardzo dobry kodek Pro Res. Wykorzystamy wcześniej wspomniany bezpłatny program MPEG Streamclip do konwersji właśnie na Pro Res. Od razu dodam, że nie jestem posiadaczem Maca więc wszelkie informacje dotyczące tej metody konwersji pochodzą z Internetu a nie z moich własnych doświadczeń. Porady odnośnie edycji na Macu dostępne tu.

Orientacyjna wielkość plików po konwersji.

  • Oryginalny plik wyjęty z Canona 5D trwający 9 sekund zajmuje 44 MB
  • NeoScene 24 fps zajmuje 56 MB
  • Neoscene 30 fps zajmuje 78 MB
  • StreamClip Avid DNxHD zajmuje 243 MB

Jak widać NeoScene jest najbardziej wydajny.

Konwersja przy użyciu NeoScene [PC i Mac]

1. Pobierz aplikację NeoScene. Musisz wypełnić ten formularz. Na podany maila otrzymasz link do pobrania aplikacji. Pobierz ją i zainstaluj.
2. Uruchom aplikację i przejdź do zakładki Convert.
3. Kliknij przycisk Prefs znajdujący się w prawym dolnym rogu aplikacji. Zmień wartość pola Quality na High. Możesz także określić w jakim katalogu mają zostać zapisane skonwertowane pliki (Target Directory). Zaznacz checkbox Use Target Directory for converted files aby zapisać pliki w określonym katalogu. Jeśli nie zaznaczysz tego checkboxa  skonwertowane pliki zostaną zapisane w tym samym katalogu co oryginalne pliki.
4. Określ, czy podczas konwersji aplikacja ma zamienić klatkaż na 24p (Convert to 24p). Zalecam zaznaczenie tej opcji jeśli twój film przeznaczony jest do publikacji w Internecie w serwisach typu YouTube lub Vimeo. Serwisy te i tak dokonują konwersji do 24p jednak robią to gorzej niż NeoScene. Jeśli twój projekt ma inne przeznaczenie niż Internet pozostaw aktywną opcję Maintain Skurce Frome format. Okienko Prefs powinno wyglądać mniej więcej tak:

5. Kliknij przycisk OK aby zamknąć okienko Prefs. Teraz naciśnij przycisk Select Files… i wybierz pliki przeznaczone do konwersji.
6. Naciśnij przycisk Start aby rozpocząć konwersję.

Na koniec jedna mała, acz istotna uwaga. Pliki zapisane przez Canona 5D mają 30fps. Po konwersji przez NeoScene klatkaż zmienia się na 29,97 fps. Przy wybraniu opcji 24p klatkaż wynosi 23,97 fps. Należy o tym pamiętać ustawiając parametry kompozycji nad którą będziemy pracować.

Konwersja przy użyciu MPEG Streamclip [PC]

1. Pobierz aplikację MPEG Streamclip i rozpakuj ją (instalacja nie jest wymagana).
2. Pobierz kodek Avid DNxHD i go zainstaluj.
3. Uruchom aplikację MPEG Streamclip.
4. Z menu głównego wybierz List > Batch List (Ctrl + B).
5. Wciśnij przycisk Add Files w prawym dolnym rogu ekranu i wybierz pliki, które chcesz przekonwertować.
6. Po wciśnięciu przycisku OK pojawi się okienko, w którym z rozwijanej listy należy wybrać pozycję Export to QuickTime.
7. Po wciśnięciu przycisku OK pojawi się okienko wyboru katalogu w którym zostaną zapisane przekonwertowane pliki.
8. Teraz ujrzymy okienko z parametrami konwersji. Na liście Compresion wybieramy wcześniej zainstalowany kodek Avid DNxHD. Pozostałe opcje powinny wyglądać jak na poniższym screenie:

9. Pozostaje nam już tylko kliknąć przycisk To Batch znajdujący się w prawym dolnym rogu ekranu, następnie przycisk Go i czekać aż pliki zostaną przekonwertowane.

Konwersja przy użyciu MPEG Streamclip [Mac]

Jeśli korzystasz z Final Cut Pro skorzystaj z tego poradnika.

Procedurę konwersji z wykorzystaniem MPEG Streamclip przedstawi w videotutorialu Philip Bloom. Do konwersji używa on dostarczanego wraz z Final Cut Pro kodeka Pro Res. Jeśli nie posiadasz FCP użyj kodeka DVCPROHd.

Tutorial dla Macowców przygotował także jeden z największych sklepów ze sprzętem foto-video w Stanach B&H Photo. Tutorial dotyczy Final Cut oraz aparatów Canon, Nikon i Pentax.

Podobne wpisy

24 komentarzy do wpisu “Jak przekonwertować materiał z lustrzanki Canon aby jego edycja była wygodniejsza (PC i Mac)”

  1. Sebek napisał(a):
    8 Styczeń 2010 o 00:31

    dzięki

  2. Kamil napisał(a):
    8 Styczeń 2010 o 00:47

    fajnie, że ktoś prowadzi bloga o takiej tematyce :)

  3. PC napisał(a):
    14 Styczeń 2010 o 13:37

    Co z jakością? Te filmy, które widziałem wyglądały świetnie, ale jednak zapis w H264 oznacza, że w procesie rejestracja–release mamy co najmniej dwukrotną kompresję stratną. Nie przeszkadza?

  4. Krzysztof napisał(a):
    14 Styczeń 2010 o 13:49

    Ale przecież nie konwertujemy do H264.

  5. tomek napisał(a):
    14 Styczeń 2010 o 14:40

    Hej, czy przypadkiem przy konwersji do DNxHD w mpegstreamclip nie powinna być odznaczona opcja “DeInterlace video”? Przecież 5dmkII nie przeplata pól.
    Poza tym gratuluję fajnego bloga.
    Tomek

  6. Monika napisał(a):
    15 Styczeń 2010 o 19:26

    Bardzo fajny artykuł, wszystko krok po kroku opisane, naprawdę wielkie dzięki :-) Od niedawna jestem posiadaczką Canona 500D. Jako, że jestem amatorem wszystko jest dla mnie nowe i trudne, ta stronka naprawdę pomaga! :-)

  7. NW napisał(a):
    28 Styczeń 2010 o 13:02

    Czy ktoś orientuje się lub mógłby sprawdzić, czy po wygaśnięciu wersji trial NS przestaje również działać kodek cineform, odpowiedzialny za kodowanie plików w Neoscene?

  8. Wuja7 napisał(a):
    11 Luty 2010 o 22:54

    Mam problem z MPEG StreamClip na PC - mówiąc najprościej - nie działa. Zainstalowałem kodeki AVIDA, uruchamiam StreamClip-a, ładuję film - (MOV z Canona5D), pojawia się w programie (można go podejrzeć). Kiedy wybiorę “Export to …” w dowolnej wersji i w dowolnym kodeku (np w tym Avid-a) i uruchomię kodowanie dostaję komunikat: EROR CAN”T PREPARE THE MOVIE. Na stronach Squared 5 brak informacji co w takim przypadku zrobić. Czy ktoś może tak miał i rozgryzł sprawę? Problem może tkwić w moich systemach - VISTA64bit i Win7 32 bit - na żadnym nie działa … :(
    A może ktoś wymyślił inny workflow do plików z lustrzanek na PC i Adobe Premiere? :(

  9. żorż napisał(a):
    12 Luty 2010 o 23:08

    Stagnacja ! Czekamy na nowe artykuły !

  10. Krzysztof napisał(a):
    13 Luty 2010 o 13:08

    żorż - niebawem będą :)

  11. ZIBI napisał(a):
    13 Luty 2010 o 21:12

    Informacje jak zwykle bardzo cenne. Przydały się mi bardzo przy pierwszym projekcie realizowanym na Canonie 7D. Odwalacie kawał dobrej roboty prowadząc tego bloga. Tak trzymać!!!

    Przy okazj chciałem podzielić się odrobina mojej lustrzankowej twórczości. Zapraszam tutaj http://www.vimeo.com/8954614 . Konstruktywny krytyka mile widziana:-)

  12. Jacek napisał(a):
    7 Marzec 2010 o 17:17

    Witam.

    Postanowiłem wypróbować program MPEGE Streamclip na PC. Przeprowadziłem proces zgodnie z Waszą instrukcją i rzeczywiście jest lepiej, ale nadal w Premierze trochę się przycina. Komputer mam raczej szybki. Czy są jeszcze jakieś wskazówki które mogą przyspieszyć działanie? Być może należy zmienić jakieś parametry w samym Premierze?

    Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za artykuł.

  13. Krzysztof napisał(a):
    26 Kwiecień 2010 o 22:53

    @ Jacek

    ja zawsze przed rozpoczęciem montażu przeglądam materiał filmowy zastanawiając się między innymi jaki ostatecznie będę chciał uzyskać efekt i czy konieczne jest kadrowanie filmu. Jeśli stwierdzam, że nie potrzebuję kadrować cały materiał konwertuję do rozdzielczości HD Ready ( 1280×720). Dzięki temu szybkość pracy znacząco wzrasta.

  14. Smoku napisał(a):
    23 Czerwiec 2010 o 13:52

    Hejka
    Konwertuje właśnie pliki z canona 550d używając NeoScene - obraz wygląda bardzo dobrze i faktycznie dużo mniej zamula. Problem mam natomiast z dźwiękiem przy konwersji wyskakuje mi info: No audio stram found i po konwersji nie mam w ogóle ścieżki audio :(. Czy przegapiłem jakieś ustawienia ? Przyłączam się także do pytania działania kodeka po wygaśnięciu wersji trial.

  15. psychoraper napisał(a):
    1 Lipiec 2010 o 21:02

    Jeśli mogę dodać swoje 3 groszę - opłaca się w oknie z parametrami konwersji, przy kodeku kliknąć OPTIONS i zaznaczyć RGB Levels. Z tego co wyczytałem i poexperymentowałem to RGB Levels daje nam szerszą przestrzeń roboczą kolorów niż 709. Mogę się mylićbo oparłem to na własnych doświadczeniach. Jeśli ktoś chce sięwięcej dowiedzieć o tych parametrach to niech poczyta w necie lub na forum.

  16. konyo napisał(a):
    25 Lipiec 2010 o 21:44

    Ja mam trzecią opcję nie dodaną przez autora a dostępną dla tych którzy używają Premiere Pro CS5. Na dobrą na maszynie z Core 2 Quad Q6600 po nalożeniu paru filtrów oba kodeki zaczynają sprawiać premierowi problem trzeba renderować, żeby dało sie coś z tym zrobić. Już korekcja jasności, kontrastu i leveli może być problemem. Napisałem “może”, gdyż właśnie odkryłem, że moja karta, która wcale nie jakaś tam wspaniała bo jest to tylko G9400 z 1GB ramu, została wyposażona w technologię CUDA, na której bazuje nowy silnik renderowania w Premiere Mercury. Oficjalnie Premiere wspiera tylko karty kosztujące od 1000zł wzwyż, jednak nieoficjalnie pojawił się sposób uzycia GPU tańszych kart nvidii wyposażonych w CUDA. Po odpaleniu renderingu na GPU karty okazało się, że nawet po korekcji wyżej wymienionych parametrów nawet materiał bezpośrednio z mojego 7D śmiga w premierze aż miło. Niestety GPU dopala tylko pluginy, które go obsługują. Jeśli jednak potrzebujemy tylko drobnych korekcji i montowania, powinno wystarczyć. Tutaj znajdzeimy link do strony z opisem jak odpalić akcelerację na tańszych kartach nvidii. http://www.indiev.org/?p=308 .

    + Wystarczy karta nvidii z CUDA i min 786MB ram. Można taką mieć ponizej 200zł więc taniej niż neoscene i nie wymaga czasochłonnego konwertowania

    - Należy posiadać premiere pro cs5 co wymaga 64 bitowego systemu i większej ilości ramu.

    ? Na razie to tylko wstępne testy i by stwierdzić czy to rozwiązanie naprawdę załatwia sprawę trzeba poświęcić trochę więcej czasu. Należałoby sprawdzić jak to się sprawdza w większych projektach.

  17. Wojtek napisał(a):
    8 Sierpień 2010 o 07:45

    Doskonały artykuł i blog. Będę tu na pewno częściej zaglądał.

  18. Darek napisał(a):
    2 Wrzesień 2010 o 23:02

    Hej

    Temat dźwięku na avi rozwiązany!!!

    Ja niestety zakupiłem Neoscene za te 129 dolców sądząc, że wersja trial jest uboższa o audio. Niestety pełna wersja też nie działa. Napisałem wczoraj do nich, że mam z tym problem. Odpisali ” Install the latest QuickTime player, then try converting the files again. They should now have audio.” Zainstalowałem najnowszą wersję QuickTime playera którą ściągnąłem ze strony http://www.apple.com/quicktime/download/ zainstalowałem, przekonwertowałem i działa. Nawet klatki się zgadzają.

    Pozdrawiam
    D

  19. Marcin napisał(a):
    23 Listopad 2010 o 01:55

    Próbuję pobrać NeoScene z podanej strony. Instaluję, uruchamiam i program od razu prosi mnie o podanie klucza “key”. jak wypróbować wersję testową, 7 dniową? Kiedy nie wpisuję klucza (bo go nie posiadam) tylko anuluję, program się nie uruchamia. Proszę o poradę.

  20. Adrian napisał(a):
    14 Grudzień 2010 o 01:30

    A ja mam troche dziwny problem , posiadam MPEG streamclip na macu ale nie ma tam kodeka DVCPROHd który polecasz . Jest tylko DVCPRO PAL - czy to ma jakieś znaczenie ? po przekonwertowaniu jakośc jakby minimalnie spadła , obraz stracił minimalnie ostrość .

  21. stoval napisał(a):
    2 Marzec 2011 o 22:38

    Witam,
    Albo robie cos zle, albo nie bardzo rozumiem idee tej konwersji. W temacie jestem dosc nowy, wiec mozliwe ze to dlatego:) Material prosto z 7D jestem w stanie w miare plynnie odtworzyc w AE. Po konwersji za pomoca steamclip’a, plik puchnie okolo 8krotnie i tak zamula ze nic sensownego nie da sie z nim zrobic. Rozsadek podpowiada wiec, zeby pozostac przy edycji materialu prosto z lustrzanki.. no ale martwi mnie to ze to 8 bit jest i korekcja kolorow staje sie czynnoscia dosc brutalna.

  22. VLF napisał(a):
    28 Marzec 2011 o 04:24

    “Jak przekonwertować materiał z lustrzanki Canon aby jego edycja była wygodniejsza (PC i Mac)”
    Proxy? Proxy! P r o x y !!!
    ;-)

  23. SebaP napisał(a):
    19 Kwiecień 2011 o 21:26

    Nice blog !!!

  24. Radek Radziszewski napisał(a):
    20 Lipiec 2011 o 22:37

    Witaj,

    Świetnie napisane tego szukałem ! Pliki prosto z aparatu to była męczarnia do obróbki a teraz jest super mam pytanie bo sam używam Sony Vegas do edycji a trial się kończy czy polecasz jakiś konkretny w miarę intuicyjny program czy Vegas jest ok twym zdaniem ?

Zostaw jakiś komentarz po sobie ;)